tag:blogger.com,1999:blog-23553720796234832472024-02-08T12:16:46.408-08:00Finanse Publicznesposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.comBlogger45125tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-42513445631046576592011-03-22T10:35:00.001-07:002011-03-22T10:35:19.126-07:00klasyfikacja dochodów publicznychpodatkowe:<br />
•PIT<br />
•CIT<br />
•VAT<br />
•p. akcyzowy<br />
•podatek od gier<br />
•ryczałt od przychodów ewidencjonowanych<br />
•zryczałtowany podatek dochodowy od duchownych<br />
<br />
niepodatkowe<br />
•cło<br />
•dochody jednostek budżetowych<br />
•wpłaty z zysku NBP<br />
•dywidendy i wpłaty zysku<br />
•wpłaty JST<br />
•dochody zagraniczne<br />
•pozostałe dochody niepodatkowesposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-65269339821978979542011-03-22T10:34:00.001-07:002011-03-22T10:34:49.490-07:00kryteria klasyfikacji dochodów publicznychKRYTERIUM EKONOMICZNE:<br />
•RZECZYWISTE/ROZLICZENIOWE,<br />
•BĘDĄCE REZULTATEM PIERWOTNEGO PODZIAŁU DN/BĘDĄCE REZULTATEM WTÓRNEGO PODZIAŁU DN,<br />
<br />
KRYTERIUM PRAWNE:<br />
•PUBLICZNOPRAWNE/PRYWATNOPRAWNE,<br />
•UMOWNE/JEDNOSTRONNIE USTALONE,<br />
•OGÓLNE/INDYWIDUALNE,<br />
•ZASADNICZE/UBOCZNE,<br />
•ZWROTNE/ BEZZWROTNE,<br />
•ODPŁATNE/NIEODPŁATNE<br />
•PRZYMUSOWE/DOBROWOLNE,<br />
•OBLIGATORYJNE/FAKULTATYWNE,<br />
•ZWYCZAJNE/NADZYWCZAJNE,<br />
•OKRESOWE/SPORADYCZNE<br />
•WŁASNE/OBCE<br />
<br />
KRYTERIUM ORGANIZACYJNE:<br />
•BUDŻETOWE/POZABUDŻETOWE,<br />
•OD OSÓB FIZYCZNYCH/OD OSÓB PRAWNYCH I <br />
JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH<br />
NIEPOSIADAJĄCYH OSOBOWOŚCI PRAWNEJsposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-89674290393852051412011-03-22T10:33:00.003-07:002011-03-22T10:33:38.087-07:00Dochody publiczne1.Daniny publiczne:<br />
podatki, opłaty;<br />
składki;<br />
cła i wpływy z należności celnych;<br />
inne świadczenia o charakterze podatkowym: wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych, wpłaty z zysku NBP, wpłaty z zysku jednoosobowych spółek SP;<br />
<br />
2.Pozostałe dochody:<br />
wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sektora FP;<br />
dochody z mienia jednostek sektora FP, (najem, dzierżawa, odsetki od środków na rachunkach bankowych, dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych);<br />
spadki, zapisy i darowizny;<br />
odszkodowania należne jednostkom sektora FP;<br />
kwoty uzyskane przez jednostki sektora FP z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji;<br />
dochody ze sprzedaży majątku (niestanowiącej praywatyzacji);<br />
inne dochody należne jednostkom sektora FP określone w odrębnych przepisach lub umowach międzynarodowych;sposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-55881557955495389892011-03-22T10:33:00.001-07:002011-03-22T10:33:21.793-07:00Przychody publiczne1.Przychody jednostek sektora FP z działalności<br />
<br />
2.Przychody budżetu państwa i budżetów JST pochodzące :<br />
- ze sprzedaży papierów wartościowych i innych operacji finansowych<br />
- z prywatyzacji majątku SP oraz majątku JST<br />
- ze spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych<br />
- z otrzymanych kredytów i pożyczeksposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-52372377257412600042011-03-22T10:32:00.003-07:002011-03-22T10:32:52.142-07:00Definicja budżetuDefinicja budżetu z art. 95 ustawy o FP:<br />
<br />
- Budżet państwa jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów: <br />
Organów: władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, sądów i trybunałów, administracji rządowej<br />
- Budżet państwa jest uchwalany w formie ustawy budżetowej na okres roku kalendarzowego, zwanego dalej "rokiem budżetowym".<br />
- Ustawa budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej państwa w roku budżetowymsposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-61477933202361657742011-03-22T10:32:00.001-07:002011-03-22T10:32:28.437-07:00załączniki do ustawy budżetowejZAŁĄCZNIKI DO USTAWY BUDŻETOWEJ na rok 2007:<br />
- DOCHODY BUDŻETU PAŃSTWA<br />
- WYDATKI BUDŻETU PAŃSTWA<br />
- PRZYCHODY I ROZCHODY BUDŻETU PAŃSTWA <br />
- ZAKŁADY BUDŻETOWE, GOSPODARSTWA POMOCNICZE <br />
- PRZYCHODY I WYDATKI PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH <br />
- WYKAZ INWESTYCJI WIELOLETNICH <br />
- ŚRODKI BEZZWROTNE POCHODZĄCE Z PROGRAMÓW POMOCY PRZEDAKCESYJNEJ UNII EUROPEJSKIEJ<br />
- DOTACJE CELOWE NA FINANSOWANIE ZADAŃ Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ORAZ INNYCH ZLECONYCH USTAWAMI, REALIZOWANYCH PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO<br />
- WYKAZ JEDNOSTEK, DLA KTÓRYCH ZAPLANOWANO DOTACJE PODMIOTOWE<br />
- ZATRUDNIENIE I WYNAGRODZENIA W PAŃSTWOWYCH JEDNOSTKACH BUDŻETOWYCH<br />
- LIMITY ZATRUDNIENIA DLA OSÓB OBJĘTYCH MNOŻNIKOWYMI SYSTEMAMI WYNAGRODZEŃ ZATRUDNIONYCH W URZĘDACH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ, KONTROLI, OCHRONY PRAWA, SĄDACH I TRYBUNAŁACH ORAZ W PLACÓWKACH ZAGRANICZNYCH W ROKU<br />
- WYKAZ PROGRAMÓW WIELOLETNICH<br />
- PLANY FINANSOWE AGENCJI <br />
- PREFINANSOWANIE ZADAŃ PRZEWIDZIANYCH DO FINANSOWANIA ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ<br />
- LIMIT KWOT ZOBOWIĄZAŃ ORAZ WYDATKÓW W LATACH OBOWIĄZYWANIA NPR 2004 - 2006 W TYS. ZŁ.sposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-57499223619728216642011-03-22T10:31:00.001-07:002011-03-22T10:31:51.882-07:00kryterium przedmiotowe i podmiotowe - podzial budżetukryterium przedmiotowe: <br />
-wydatki na cele gospodarcze <br />
-wydatki na cele socjalno – kulturalne <br />
-wydatki o charakterze władczym<br />
-wydatki na obsługę długu<br />
<br />
kryterium podmiotowe:<br />
- Wydatki budżetowe: Wydatki BP; Wydatki b. JST.<br />
- Wydatki pozabudżetowe: Wydatki f. celowych; Pozostałe wydatki.sposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-7952457466646142172011-03-22T10:30:00.005-07:002011-03-22T10:30:35.230-07:00KRYTERIUM OSTATECZNEGO PODZIAŁU PKB-wydatki nabywcze (finalne) <br />
-wydatki redystrybucyjne (transferowe)sposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-10714577955071740302011-03-22T10:30:00.001-07:002011-03-22T10:30:10.039-07:00podział budżetu wg kryterium odpłatności1 wydatki odpłatne<br />
–wynagrodzenia<br />
–zapłata za towary i usługi<br />
–odszkodowania<br />
2 wydatki nieodpłatne <br />
–na rzecz osób fizycznych<br />
–na rzecz innych podmiotówsposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-59610207847961981932011-03-22T10:29:00.003-07:002011-03-22T10:29:39.135-07:00wydatki budżetu zdefiniowane prawnie? subwencje dla JST<br />
? wydatki na finansowanie infrastruktury lądowej,<br />
? wydatki na obronę narodową, które muszą stanowić 1,95% prognozowanego na 2005 r.PKB,<br />
? składki do budżetu Unii Europejskiej,<br />
? koszty obsługi długu publicznego<br />
? dotacje dla FUS i FER, w związku z gwarancjami Państwa wypłaty świadczeń emerytalnorentowych,<br />
? zasiłki i świadczenia przedemerytalne,<br />
? świadczenia rodzinne<br />
? dopłaty do odsetek od kredytów oraz refundacja premii gwarancyjnych,<br />
? wydatki refundowane z budżetu Unii Europejskiej.sposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-44939842087215631882011-03-22T10:29:00.001-07:002011-03-22T10:29:14.808-07:00wydatki budżetu uznane za elastyczne? wynagrodzenia i wydatki rzeczowe (bieżące) jednostek budżetowych, <br />
? dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego,<br />
? dotacje dla jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych (dotacje do szkół wyższych, jednostek naukowo-badawczych)<br />
? dotacje do podmiotów gospodarczych <br />
? dotacje do jednostek nie zaliczanych do sektora finansów publicznych <br />
? oraz wydatki majątkowesposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-39419989813176628832011-03-22T10:28:00.001-07:002011-03-22T10:28:12.970-07:00państwowy dług publicznynominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów publicznych ustalone po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektorasposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-7879559541838484012011-03-22T10:27:00.005-07:002011-03-22T10:27:42.608-07:00zasada równowagibyła różnie traktowana w teoriach ekonomicznych i okresach historycznych<br />
<br />
? w ujęciu klasycznym (A. S mith. D. Ricardo) oznaczała, takie ukształtowanie wydatków, by nie przekraczały one dochodów, tj., by nie wystąpił deficyt budżetowy („Człowiek nie może wydawać więcej pieniędzy niż otrzymuje, jeśli nie chce się doprowadzić się do ruiny)<br />
<br />
? wg J. M. Keynes – deficyt budżetowy w okresach kryzysu gospodarczego nie tylko nie jest złem, ale może być korzystny (teoria „systematycznego deficytu”)<br />
<br />
? w praktyce budżetowej współczesnych państw realizowane są koncepcje pośrednie, tj. teoria budżetu cyklicznego zakładająca, iż w zależności o cyklu gospodarczego naturalne są zarówno deficyty jak i nadwyżki, lecz w dłuższych okresach winny się one bilansować oraz teoria impasu dopuszczająca deficyt budżetowy, ale tylko w określonych warunkachsposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-7849548498019339922011-03-22T10:27:00.003-07:002011-03-22T10:27:22.321-07:00SALDO BUDŻETOWESALDO BUDŻETOWE - różnica pomiędzy dochodami a wydatkami ustalonymi dla okresu rozliczeniowego. Wyodrębniamy trzy rodzaje sald budżetowych:<br />
<br />
• RÓWNOWAGĘ BUDŻETOWĄ (saldo zerowe) <br />
D – W = 0 <br />
• DEFICYT BUDŻETOWY (saldo ujemne)<br />
D < W<br />
• NADWYŻKA BUDŻETOWA -(saldo dodatnie)<br />
D > Wsposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-55822777175112475882011-03-22T10:27:00.001-07:002011-03-22T10:27:09.621-07:00DŁUG PUBLICZNYDŁUG PUBLICZNY - to suma deficytów z lat poprzednich, czyli finansowe zobowiązania władz publicznych zaciągane w związku z koniecznością pokrycia deficytu budżetowegosposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-43844129669116101332011-03-22T10:26:00.007-07:002011-03-22T10:26:56.622-07:00AKUMULACJA PUBLICZNAAKUMULACJA PUBLICZNA - to suma nadwyżek z lat poprzednichsposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-11058872357893202392011-03-22T10:26:00.005-07:002011-03-22T10:26:42.511-07:00PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNYPAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY:<br />
-dług Skarbu Państwa <br />
-pozostały dług sektora rządowego<br />
-dług JST<br />
-pozostały dług sektora samorządowego<br />
<br />
PAŃSTWOWY DŁUG PUBLICZNY obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów dłużnych: <br />
1. wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne, <br />
2. zaciągniętych kredytów i pożyczek, <br />
3. przyjętych depozytów, <br />
4. wymagalnych zobowiązań: <br />
a. jednostek budżetowych, <br />
b. wynikających z ustaw i orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz innych tytułów.sposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-73225138188307675432011-03-22T10:26:00.003-07:002011-03-22T10:26:27.693-07:00źródła finansowania deficytu budżetu państwaDeficyt budżetu państwa oraz inne pożyczkowe potrzeby budżetu państwa mogą być pokryte przychodami pochodzącymi z:<br />
<br />
1. sprzedaży skarbowych papierów wartościowych na rynku krajowym i zagranicznym;<br />
2. kredytów zaciąganych w bankach krajowych i zagranicznych;<br />
3. pożyczek;<br />
4. prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;<br />
5. nadwyżki budżetu państwa z lat ubiegłych.<br />
<br />
Obowiązujące regulacje prawne w zakresie wielkości deficytu budżetowego i długu publicznego<br />
<br />
? dla deficytu – 3 % PKB;<br />
? dla długu - 60 % PKBsposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-7591668811731860122011-03-22T10:26:00.001-07:002011-03-22T10:26:00.594-07:00finanse publiczneobejmują procesy związane z gromadzeniem<br />
środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem, a<br />
w szczególności:<br />
<br />
gromadzenie dochodów i przychodów publicznych <br />
wydatkowanie środków publicznych;<br />
finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;<br />
finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego;<br />
zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne;<br />
zarządzanie środkami publicznymi;<br />
zarządzanie długiem publicznym<br />
rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej<br />
<br />
publiczne środki pieniężne (dochody i wydatki publiczne) oraz wszelkie operacje dokonywane przy ich użyciu (tj. ich gromadzenie i wydatkowanie, zarządzanie, kontrola, organizacja) <br />
<br />
„PUBLICZNE”<br />
powszechne, jawne, przeznaczone dla ogółusposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-30894761539712853942011-03-22T10:25:00.003-07:002011-03-22T10:25:33.636-07:00funkcje państwaSamuelson i Nordhaus wyróżniają trzy funkcje państwa, którego zadaniem jest zapewnienie:<br />
<br />
efektywności całej gospodarki przy niesprawności rynkowego mechanizmu alokacji zasobów<br />
Sprawiedliwości (równości) przy nadmiernej dysproporcji dochodów<br />
stabilności gospodarki rynkowej przy jej cyklicznym funkcjonowaniusposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-61382819459460593232011-03-22T10:25:00.001-07:002011-03-22T10:25:14.421-07:00FUNKCJE FINANSÓW PUBLICZNYCHFUNKCJE FINANSÓW PUBLICZNYCH<br />
- POLITYCZNE<br />
- EKONOMICZNE: fiskalne; pozafiskalne: alokacyjna<br />
<br />
redystrybucyjna (rozdzielcza)<br />
<br />
stabilizacyjna<br />
<br />
stymulacyjna (bodźcowa, interwencyjna)<br />
<br />
ewidencyjno – kontrolna (informacyjna, <br />
sygnalizacyjna)<br />
<br />
<br />
Funkcje polityczne - wyrażają się w oddziaływaniu, kształtowaniu oraz przekształcaniu rzeczywistości społeczno - gospodarczej w kierunku uznanym za pożądany przez władze publiczne<br />
Funkcje polityczne wiążą się z zarządzaniem publiczną gospodarką finansową, które oznacza świadomą działalność podmiotów publicznych polegająca na wyborze i realizacji określonych celów za pomocą dobranych operacji finansowych.<br />
<br />
Funkcja fiskalna (z łac. fiscus – koszyk ) - najstarsza, pierwotna funkcja finansów publicznych<br />
polega na dążeniu do gromadzenia dochodów do budżetów publicznych zapewniających państwu i innym podmiotom publicznym wystarczające środki finansowe na realizacje ich ustawowych zadań <br />
<br />
<br />
Funkcja stymulacyjna (bodźcowa, interwencyjna) - polega na aktywnym oddziaływaniu państwa za pomocą bodźców finansowych na zachowania różnych podmiotów<br />
może mieć ono charakter pozytywny –nakłaniający do określonych zachowań (ulgi inwestycyjne, preferencyjne kredyty) lub negatywny – zmierzający do zaniechania lub ograniczenia pewnych zachowań (wysokie ca, wysokie kary za przestępstwa skarbowe)<br />
<br />
Funkcja ewidencyjno –kontrolna - (informacyjna, sygnalizacyjna)- polega na ewidencji oraz kontroli przebiegu zjawisk gospodarczych i procesów finansowych, dokonywaniu ich analizy, podejmowaniu środków w celu przeciwdziałania zjawiskom negatywnym<br />
<br />
Funkcja alokacyjna - Alokacja – rozdział czynników produkcji między różnorodne cele<br />
polega na alokowaniu poprzez system finansów publicznych specyficznej kategorii dóbr, tj. dóbr publicznych i społecznych, które nie mogą być efektywne rozdzielane na zasadach rynkowych<br />
<br />
Funkcja redystrybucyjna - redystrybucja - ponowny podział dochodów<br />
Funkcja redystrybucyjna polega na korygowaniu przez państwo pierwotnego podziału DN ukształtowanego przez rynek w celu zapewnienia równowagi całego systemu społeczno – ekonomicznego<br />
<br />
FUNKCJA STABILIZACYJNA - polega na wykorzystywaniu dochodów i wydatków budżetowych do oddziaływania na procesy gospodarcze w skali makroekonomicznej, by łagodzić lub przeciwdziałać skutkom występowania wahań koniunkturalnychsposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-57498662142815664982011-03-22T10:24:00.003-07:002011-03-22T10:24:55.681-07:00dobra publiczneczyste dobra publiczne („pure public goods”) – dobra, które z przyczyn naturalnych mogą służyć całemu społeczeństwu i są konsumowane przez wszystkich członków danej społeczności (powietrze, rzeki, jeziora, autostrady, bezpieczeństwo zewnętrzne, działalność służb dyplomatycznych, itd.sposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-47783399505816662522011-03-22T10:24:00.001-07:002011-03-22T10:24:40.794-07:00dobra społeczne(„merit goods”) – dobra mieszane społeczno - prywatne, które ze względów fizycznych mogą być dobrami prywatnymi, ale na skutek doktryny społecznej i prowadzonej przez władze publiczne polityki społecznej są dostarczane obywatelowi nawet wtedy, gdy on tego nie akceptuje (ochrona zdrowia, edukacja).sposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-65964933751920496542011-03-22T10:23:00.001-07:002011-03-22T10:23:38.623-07:00sposoby wykorzystywania instumentów podatkowychautomatyczne stabilizatory koniunktury –zaleta: szybka reakcja, wada: mogą być nieadekwatne do występującej w praktyce sytuacji<br />
dyskrecjonalne (uznaniowe) – zaleta: państwo może reagować w sposób, jaki wymaga tego sytuacja, wada: ich zastosowanie wymaga czasu, co jest spowodowane długotrwałym i żmudnym procesem legislacyjnymsposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2355372079623483247.post-1487270337528015782011-03-22T10:22:00.002-07:002011-03-22T10:22:56.940-07:00SubsydiarnośćArtykuł 6 ustawy o samorządzie gminnym:<br />
„Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów”.<br />
Artykuł 4 ustawy o samorządzie powiatowym:<br />
„Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym”.<br />
Artykuł 4 ustawy o samorządzie województwa:<br />
„Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy”.sposob na kacahttp://www.blogger.com/profile/03458176705345519169noreply@blogger.com0